محله سرجوب دولت‌آباد برخوار

محله سرجوب دولت‌آباد برخوار


راز آفرینش کوه ها

دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳ ب.ظ

زمین ساعتی 180 هزار کیلومتر مسافت فضایی را به گرد خورشید می‌پیماید و ساعتی 1680 کیلومتر مانند فرفره به گرد خود می‌چرخد. به طور کلی، کره‌ی زمین مانند مهره‌ای است که 14 حرکت گوناگون دارد و این حرکت‌ها مؤثرترین عامل اضطراب و متلاشی شدن آن هستند. گاز و دمه‌هایی که درون زمین متراکم شده‌اند به شدت به آن فشار می‌آورند. ولی کره‌ی زمین هزاران سال است که همچنان سراپا ایستاده است. به نظر شما علت چیست؟

خداوند هنگامی که زمین را می‌ساخت همه‌ جای آن را یک جور نیافرید. قسمتی از آن را خاره و سخت قرار داد و مانند شبکه‌ای در عمق زمین به هم متصل کرد که ما آن را کوه می‌نامیم. ریشه‌های کوه در اعماق زمین فرو رفته‌اند و مانند اسکلت انسان استخوان‌بندی زمین را تشکیل داده‌اند و از پاشیده شدن کره‌ی زمین جلوگیری می‌کنند. پس کوه‌ها بزرگ‌ترین خدمت را به موجودات کره‌ی زمین می‌کنند.

کوهستان‌ها در تعدیل حرکات زمین نیز تأثیر دارند. آن‌ها مانند لنگری هستند برای کشتی زمین در اقیانوس بی‌کران فضا. کوهستان‌ها دیواری هستند که از عبور بادهای سرد ناحیه‌ی اقیانوس منجمد شمالی جلوگیری می‌کنند و یا از شدت آن‌ها می‌کاهند. در کویر به خاطر نبودن کوه است که  طوفان‌های موحش و ویران‌کننده اتفاق می‌افتد.

کوه‌ها در برابر ابرها هم سدی هستند تا آب‌های آن‌ها را در مخازن خود بریزند و نگه دارند و رودها را تشکیل دهند. اگر کوهی نبود آب ابرها به هدر می‌رفت.

کوه‌ها همچنین از درجات حرارت می‌کاهند و صولت گرما را می‌شکنند و نقاط ییلاقی و خوش آب و هوا ایجاد می‌کنند. کوه‌ها در شکم خود معادنی قیمتی می‌پرورند و برای ازدیاد ثروت و آسایش بشر عامل اساسی هستند.

    منبع: مجله رشد تکنولوژی 7 فروردین 92

۹۲/۰۱/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پرتال محله سرجوب دولت آباد برخوار