محله سرجوب دولت‌آباد برخوار

محله سرجوب دولت‌آباد برخوار


کسی را بخشنده تر از محمد ندیدم

يكشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۱۵ ب.ظ

عدی پسر حاتم طایی، در ابتدا با پیامبر صلی الله علیه و آله دشمنی می‌کرد. وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله امام علی علیه السلام  را به قبیله‌ی او فرستاد، عدی فرار کرد و خواهرش سفانه باقی ماند و اسیر شد. علی علیه السلام  او را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آورد. سفانه نزد پیامبر صلی الله علیه و آله از پدرش چنین تعریف کرد: او آقای قوم بود، اسیر را آزاد می‌کرد، جنایتکار را می‌کشت، همسایه‌ها را نگه‌داری می‌کرد، مستمندان را طعام می‌داد و هیچ صاحب حاجتی را رد نمی‌کرد.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: ای دختر! این صفات مؤمنان است. اگر پدرت اسلام می‌آورد، بر او رحمت می‌آوریم.

آن گاه فرمودند: او را رها کنید که پدرش مکارم اخلاق را دوست داشت. بر عزیزی که ذلیل شده و ثروتمندی که بینوا گشته رحم کنید!

پس به قبیله‌ی خود بازگشت و به برادرش عدی گفت: کسی را بخشنده‌تر و کریم‌تر از محمد ندیدم، صلاح آن است که نزدش بروی تا ذلیل نشوی.

دختر حاتم آن قدر همانند پدرش صاحب انفاق و بخشش بود که روزی حاتم به او گفت: هرگاه دو کریم در مالی جمع شوند، مال را تلف می‌کنند، پس یا من کریم باشم یا تو! گفت: ای پدر! من جود را از تو یاد گرفتم.

منبع: نمونه‌ی معارف به نقل از: المُستَطرَف

۹۴/۰۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پرتال محله سرجوب دولت آباد برخوار