محله سرجوب دولت‌آباد برخوار

محله سرجوب دولت‌آباد برخوار


ماجرای ولادت امام مجتبی علیه‌السلام

چهارشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۷ ب.ظ

 امام حسن (ع) دومین امام شیعیان جهان در سال سوم هجرت به دنیا آمد  و مشهور آن است که این مولود فرخنده در شب نیمه ماه رمضان متولد شده است.

داستان ولادت و مراسم نامگذارى

و اما داستان ولادت به گونه‌‏اى که در روایات شیخ صدوق (ره) در امالى و علل و عیون اخبار‌الرضا (ع) و روایات دیگر محدثین شیعه و اهل سنت آمده و از امام سجاد (ع) روایت‏ شده این گونه است که فرمود:

چون فاطمه (س) فرزندش حسن را به دنیا آورد، به پدرش على (ع) عرض کرد: نامى براى او بگذار، على (ع) فرمود: من چنان نیستم که در مورد نامگذارى او به رسول خدا پیشى گرفته و سبقت جویم. در این وقت رسول خدا (ص) بیامد، و آن کودک را در پارچه زردى پیچیده، به نزد آن حضرت بردند. حضرت فرمود: مگر من به شما نگفته بودم که او را در پارچه زردنپیچید؟ سپس آن پارچه را به کنارى افکند و پارچه سفیدى گرفته و کودک را در آن پیچید، آنگاه رو به على (ع) کرده فرمود: آیا او را نامگذارى کرده‏اى؟

عرض کرد: من در نامگذارى وى به شما پیشى نمى‏‌گرفتم.

رسول خدا (ص) فرمود: من هم در نامگذارى وى بر خدا سبقت نمى‏‌جویم.

در این وقت‏ خداى تبارک و تعالى به جبرئیل وحى فرمود که براى محمد پسرى متولد شده، به نزد وى برو و سلامش برسان و تبریک و تهنیت گوى و به وى بگو: براستى که على نزد تو به منزله هارون است از موسى، پس او را به نام پسر هارون نام بنه.

جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوى خداى تعالى به وى تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: خداى تبارک و تعالى تو را مامور کرده که او را به نام پسر هارون نام بگذارى. رسول خدا (ص) پرسید: نام پسر هارون چیست؟ عرض کرد: «شبر»  فرمود: زبان من عربى است؟ عرض کرد: نامش را «حسن‏» بگذار، و رسول خدا (ص) او را حسن نامید.

و در برابر این روایت، روایات دیگرى هم در کتاب‌هاى علماى شیعه و اهل سنت آمده که چون حسن (ع) به دنیا آمد، على (ع) او را «حرب‏» نامید، و چون رسول خدا (ص) اطلاع یافت‏ به على (ع) دستور داد آن نام را به ‏«حسن‏» تغییر دهد.

و یا اینکه على (ع) نام این نوزاد را «حمزه‏» گذارد و چون حسین به دنیا آمد نام او را «جعفر» گذارد، و پس از آن رسول خدا (ص) على (ع) را طلبیده و به او فرمود: به من دستور داده شده که نام این فرزند خود را تغییر دهم، سپس به على (ع) دستور داد که نام آن دو را «حسن‏» و «حسین‏» بگذارد، و على (ع) نیز به دستور آن حضرت عمل کرد.

ولى همان گونه که صاحب کشف‌الغمه گفته است، این مطلب بعید به نظر مى‏‌رسد، و خلاف مشهور و ضعیف است، و مشهور همان است که در روایت ‏بالا ذکر شد، و باقر شریف در کتاب حیاة الحسن این گونه روایات را از موضوعات و جعلیات دانسته و دلیل‌هایى بر این مطلب ذکر کرده که بهتر است‏ براى اطلاع بیشتر به همان کتاب مراجعه نمایید.

و در روایات بسیارى از طریق اهل سنت آمده که این دو نام شریف‏ «حسن‏» و «حسین‏» در جاهلیت‏ سابقه نداشته و از نام‌هاى بهشتى است، و متن یکى از آن روایات که طبرى در کتاب ذخائر العقبى روایت کرده، این گونه است که عمران بن سلیمان گفته:

الحسن و الحسین اسمان من اسماء اهل الجنة، ما سمیت‏بهما فى الجاهلیة‏»

(حسن و حسین دو نام از نام‌هاى اهل بهشت است که در زمان جاهلیت‏ سابقه نداشته است.)

۹۴/۰۴/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پرتال محله سرجوب دولت آباد برخوار